Blic

Blic Blog - Ajankohtaista nyt

Kaksi kuukautta muuttaa tapojamme pysyvästi

Lontoolaiset tutkijat huomasivat, että kun metroasema suljetaan kahdeksi kuukaudeksi, alueen asukkaista enemmistö ei enää palaa sen päivittäisiksi käyttäjiksi….

”Too important to fail” – kriisissä huomaamme yritysten arvon

Koronaepidemia on herättänyt keskustelua, jonka mukaan yhteiskunnan elvytys tulisi sitoa osaksi Suomen hiilineutraaliustavoitteita ja käyttää tilaisuutena siirtyä kestävämpään…

Quo vadis, Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikka 2020?

Mihin suuntaan luotsata vallaltaan pikkuruista Suomea maailmassa, jossa suurvaltapolitiikka on palannut, turvallisuusympäristön muutokset tapahtuvat silmänräpäyksessä ja vallanpitäjät ovat…

Arvot – kauniita fraaseja kotisivuilla, vai sittenkin jotain enemmän?

Oletko ikinä tullut pohtineeksi omia arvojasi? Tunnetko organisaatiosi arvot? Onko niitä edes olemassa? Sanotaan, että arvot luovat perustan…

Suomen lääkemarkkina tarvitsee lisää toimijoita

Lääkkeiden saatavuushäiriöt Suomessa ovat kiihtyvällä tahdilla nousseet laajaan julkiseen keskusteluun viimeisen reilun vuoden aikana. Ongelma on globaalisti kasvava…

Lobbaus on kirosana

Lobbaaminen on pahasta. Se on likaista, salamyhkäistä ja kaikin puolin epäilyttävää. Lobbarit vaanivat päätöksentekijöitä nurkan takana. Monissa tapauksissa…

Datan hyödyntäminen avaa uusia mahdollisuuksia vaikuttaa

Lobbaus on merkittävässä murroksessa digitalisaation tuomien muutosten myötä. Uudet digitaaliset työkalut sekä erityisesti datan kerääminen ja sen analysoiminen…

Ilmastokriisi voi myös motivoida

IPCC:n arvion mukaan globaali hiilibudjettimme riittää nykymenolla alle yhdeksäksi vuodeksi. Jos onnistumme vähentämään päästöjä tästä vuodesta lähtien 18…

Yritykset tarinankertojina

Jokainen tietää hyvän tarinankertojan sosiaalisen merkityksen. Samoin jokaisen yrityksen brändin luojan tulee ymmärtää narratiivin arvo, ja se, miten…

Myytti yhtenäisestä sukupolvesta

Uusiin sukupolviin liitetään usein ennakkoluuloja ja mielikuvia. Ne muuttuvat helposti uskomuksiksi, jotka pitävät kuitenkin harvoin paikkansa. Uskomukset nostavat…